Sovietinis komunizmas kaip religija (pasvarstymas)
Religija – plati
sąvoka, į kuria patenka ir krikščionybė, ir Therevados budizmas, kuris
nepripažįsta Dievo egzistavimo (t.y. yra ateistinė pasaulėžiūra). Tikėjimas
Dievu – nėra religijos esmei priklausąs dalykas.
Remiantis religijos
fenomenologijos idėjomis , ypač Rudolfo Otto apibrėžimu, galime teigti, jog
religija yra 5 elementų visuma, o tie elementai yra:
1) Tam tikra moksliškai
neapibrėžiama šventenybė, kurią pažįstame tik iš to, kaip ji reiškiasi – kelia
pamaldžią baimę ir drebėjimą;
2) Ritualai;
3) Nurodymų ir draudimų sistema;
4)
Pasaulėžiūra;
5) Bendruomenė.
Remiantis šiais kriterijais galima teigti, jog istoriškai, marksizmas buvo įgavęs parareliginį (pseudoreliginį) pavidalą.
TSKP suvažiavimas |
Sovietinis marksizmas-leninizmas turėjo bendruomenę: ją sudarė Tarybų Sąjungos
piliečiai, kuriuos vedė Tarybų Sąjungos Komunistų Partija (TSKP), bei jos lyderis – Generalinis
Sekretorius. Analogiškai Romos Katalikų Bažnyčią sudaro jos nariai, kuriuos
veda dvasininkija ir jos lyderis – Romos popiežius. Tik popiežius įgaliojimus gauna iš Dievo, kurio Žodis jį riboja, o Generalinis Sekretorius pats sau yra paskutinė instancija.
V. I. Leninas. „Rinktiniai raštai“. |
Alasdair MacIntyre pastebi, jog kiekviena religija turi tam tikrą Raštą (Raštų korpusą), kuris yra interpretuojamas bendruomenėje. Tarybinis marksizmas turėjo
ir savo steigiamuosius „Raštus“, kuriuos ta bendruomenė aiškino: Markso, Engelso, bei Lenino
veikalus, kuriuos kruopščiai cituodavo visi marksistai (ir apsimestiniai marksistai), net jei citata ir
neturėjo tiesioginio ryšio su tekstu. Raštų rinkiniai buvo leidžiami tokiu būdu, jog puslapių numeracija juose stapo ir Leniną galima buvo cituoti beveik tokiu tikslumu, kaip bet kokį Senojo Testamento pranašą.
XX TSKP suvažiavimo medžiaga |
Tuos veikalus interpretuoti buvo galima
tik TSKP susirinkimų, išleidžiamų knygelių pavidalais, šviesoje. Palyginimui, Šventasis Raštas ir Bažnyčios Mokytojų
raštai, Romos Katalikų Bažnyčioje, yra interpretuojami Visuotinių Bažnyčios
Susirinkimų, Popiežiaus teiginių ex cathedra ir kt. dokumentų šviesoje. Kitaip tariant,
Tarybinis marksizmas-leninizmas turėjo savo bendruomenę, su savais
autoritetais, savais lyderiais, sava tradicija, sava hermeneutika.
Sovietinis komunizmas turėjo ir aiškią etinę
pasaulėžiūrą, nurodymų ir draudimų sistemą. Tą itin aiškiai parodo 1961 metais (22-ojo
TSKP suvažiavimo metu) išleistas „Moralinis komunizmo statytojo kodeksas“,
kuriame netgi užslėptu pavidalu pasirodo citatos iš Šventojo
Rašto (pvz. „kas nenori dirbti, tenevalgo“ (2 Tes 3,10)). TSRS
marksizmo-leninizmo vadovėliai skelbė, jog marksizmas yra ir dorovinė bei
auklėjimo sistema.
Santuokų rūmai |
Netruko TSRS
atsirasti ir specifiniai ritualai. Bažnytinė santuoka (iki tol – vienintelė
šiose šalyse egzistavusi santuokos forma) buvo pakeista naujai sukurta
tarybinių piliečių jungtuvių ceremonija vitražais išpuoštuose „Santuokų
rūmuose“ („Zagse“), sudaužiant šampano stiklines prie nežinomo kario paminklo. Tarybų
Sąjunga siūlė ir savo alternatyvas laidotuvių ceremonijai, vietoje krikšto
liudijimų žmonės Zagse gaudavo gimimo liudijimus, vietoje pirmosios Komunijos ar
pirmosios išpažinties – stojimas į spaliukus, pionierius. Religinės šventes
pakeitė „darbininkų“ šventės – gegužės pirmoji, Naujieji Metai ir kitos
šventės, su savo specialiais papročiais (eisenomis, Genseko sveikinimu ir kt.).
Šventenybės
baimę ir drebėjimą kėlė Lenino paminklai, patosiški tarybiniai maršai bei
himnai. Josifo Stalino laidotuvių kadrai primena popiežiaus mirtį, o
oficialiojoje žiniasklaidoje Stalinas buvo apibūdinamas kaip „Tėvas“,
„Globėjas“ ir kt. Kaip marksizmas pavirto šia pseudoreligija – įdomus klausimas,
tačiau tai tėra tam tikra marksizmo, kaip istorinio fenomeno, išraiškos forma,
bet ji neapima marksizmo visumos.
Stalino laidotuvės Lenino ir Stalino mauzoliejuje |
V. Lenino mumija |
Pasak paties K.
Marxo nuomonės, išdėstytos darbe „Hegelio teisės filosofijos kritikai“,
religija yra susvetimėjimo produktas. Paprastai kalbant, išnaudojamo žmogaus
dvasinė padėtis sutrinka ir jis ieško išsigelbėjimo anapusybėje. Minėtame
veikale religija pasmerkiama kaip „opiumas liaudžiai“, nes gali būti panaudota
kaip masių apraminimo ir esamos padėties pateisinimo priemonė. Ar ne šitaip suvokęs religiją Stalinas pagalvojo - tiek to, tegul ramiau gyvena ir sukūrė šią parodiją?