Biblijos Pranašai
Pranašas
|
|
Kam
pranašavo
|
|
Data
|
Jona
|
|
Asirija
|
|
Prieš
nelaisvę (800-650)
|
Nahumas
|
|
Asirija
|
|
Prieš
nelaisvę (800-650)
|
Abdijas
|
|
Edomas
|
|
Prieš
nelaisvę (800)
|
Ozėjas
|
|
Izraelis
|
|
Prieš
nelaisvę (750)
|
Amosas
|
|
Izraelis
|
|
Prieš
nelaisvę (750)
|
Izaijas
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Jeremijas
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Joelis
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Michėjas
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Habakukas
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Sofonijas
|
|
Judas
|
|
Prieš
nelaisvę (800-606)
|
Ezekielis
|
|
Judas
|
|
Nelaisvės
metu (606-536)
|
Danielius
|
|
Judas
|
|
Nelaisvės
metu (606-536)
|
Agėjas
|
|
Judas
|
|
Po nelaisvės (536-400)
|
Zacharijas
|
|
Judas
|
|
Po
nelaisvės (536-400)
|
Malachijas
|
|
Judas
|
|
Po nelaisvės (536-400)
|
Ortodoksų Šventajame Rašte be Jeremijo knygos dar yra Jeremijo raudų knyga ir Jeremijo laiškas. Prie pranašų knygų priskiriama ir pranašo Barucho knyga. Baruchas buvo artimas Jeremijo draugas, taip pat rašė apie tai, kad Babilono nelaisvė - Izraelio nuodėmių pasekmė. Ortodoksų liturgikoje ši knyga laikoma Jeremijo knygos tęsiniu, todėl himnografijoje ir netgi prieš skelbiant skaitinį dažnai Barucho knygos pranašystės priskiriamos Jeremijui.
Šventajame Rašte pranašų knygos sudėtos ne pagal chronologija, o pagal didį. Pačiose knygose tekstai dažniausiai yra išdėlioti pagal jų poetinę formą, o ne pagal turinį. Todėl juos skaityti ir sekti mintį, nežinant platesnio konteksto, gali būti sunku.
Visų pranašų knygoms būdingas demaskuojantis pobūdis. Pranašai žvelgia nedorybei į akis ir skelbia apie būsimą Dievo teismą, apie ateisiantį Mesiją, Dievo Pateptąjį, kuris tą teismą įvykdys ir įves amžinąją taikos ir ramybės karalystę. Dažnai šis skelbimas yra įvilktas į simbolinį, mistinį pavidalą, vaizdinius:
Iš Išajo kelmo išaugs atžala,Izraelio pranašus galima pavadinti neformaliu, neinstituciniu Dievo įkvėptųjų žmonių charizminiu sąjūdžiu, kuris tuo metu, kai net ir kunigija buvo nuodėminga bei puolusi, skelbė Izraeliui Dievo Žodį.
iš jo šaknies pražys pumpuras.
Ant jo ilsėsis VIEŠPATIES dvasia:
dvasia išminties ir įžvalgos,
dvasia patarimo ir narsumo,
dvasia pažinimo ir VIEŠPATIES baimės –
jo džiugesys bus VIEŠPATIES baimė.
Jisai ne pagal išorę teis,
ne pagal nuogirdas spręs.
Pagal teisumą teis jis vargšus,
nešališkai išspręs krašto vargdienių bylas.
Savo burnos rykšte nuplaks žemę,
savo lūpų pūstelėjimu atneš mirtį nedorėliui.
Teisumas bus jo juosmens diržas,
ištikimybė – jo strėnų juosta.
Tada vilkas viešės pas avį,
leopardas gulsis su ožiuku.
Veršis ir liūtukas ganysis kartu, –
juos prižiūrės mažas vaikas.
Karvė ir lokys bus kaimynai,
kartu gulės jų jaunikliai.
Liūtas ės šiaudus kaip jautis.
Kūdikis žais prie angies lindynės,
mažylis kiš ranką į gyvatės urvą.
Visame mano šventajame kalne
nebus vietos jokiai skriaudai
nei jokiai niekšybei,
nes žemė bus kupina VIEŠPATIES pažinimo,
tarsi jūros vandenų apsemta. (Iz 11)