Troparų tonai (Rusijos tradicija)
video.ortodoksas.lt
Ortodoksų Bažnyčios muzikoje itin svarbią vietą užima aštuonių tonų sistema. Bizantiškoje tradicijoje aštuoni tonai - tai aštuoni skirtingi ritminių ir melodinių formulių rinkiniai bei skirtingos dermės. Rusiškoje tradicijoje, tai - aštuonios skirtingos melodinės formulės (troparų, sticherų ir kt. tonai skiriasi).
Čia pateikiami Rusijos Ortodoksų Bažnyčioje giedamų troparų tonai. Kiekvienas troparas susideda iš vieno ar daugiau kelių (rus. колено), t.y. melodinių formulių. Šios melodinės formulės atliekamos paeiliui, logiškai, pagal tai, kaip choro vadovas suskaldo troparą į dalis. Suskaldymo pavyzdys:
Всесвятое и непорочное мучение принесши,/ яко вено пречестное, безсмертному Жениху Христу,/ Ангельское ликостояние возвеселила еси/ и победила еси демонския козни./ Сего ради тя честно верою чтим,/ мученице Параскево многострадальная.Pasviri brūkšniai žymi naujos melodijos dalies pradžią. Pastarasis troparas numatytas giedoti 3-uoju tonu, kurį sudaro 3 skirtingos melodinės formulės, todėl melodija iki pirmojo pagaliuko - vienokia, iki kito pagaliuko - kitokia, tada - vėl pirmoji melodija, o pabaigoje giedama trečioji, užbaigiančioji melodinė formulė.
Įraše pavieniui tonus gieda šv. Paraskevės cerkvės choro vadovas Andrejus Jodko, su kvartetu gieda giedojimo mokytoja Aliona Semionova.
Ši tonų sistema tipologiškai yra gimininga grigališkojo choralo psalmių tonų sistemai.
Natos ir atskiri balsai: http://anfir70.ru/glasy-troparnye/