Pranešimas apie šv. Petrą Mohylą
Praeitą ketvirtadienį konferencijoje „Lietuvos filosofijos trajektorijos 2024“ skaičiau pranešimą apie Kyjivo metropolitą, Konstantinopolio patriarcho egzarchą Abiejų Tautų Respublikoje šv. Petrą Mohylą (rum. Petru Movilă, 1596-1647).
Man asmeniškai šv. Petras Mohyla – daugiatautės, europietiškos ATR krikščionių ortodoksų kultūros simbolis. Kultūros, kuriai milžiniškas smūgis buvo suduotas XIX a. metropolitui Juozapui Semaškai pradėjus sparčią jos rusifikaciją.
Šv. Petras – rumunų tautybės hierarchas, laisvai kalbėjęs rusėniškai (ukrainiečių ir baltarusių kalbų protėvė), lenkiškai ir graikiškai, mokėjęs ir lotynų kalbą, kurio žvilgsnis į Bažnyčią peržengė tautų ir valstybių ribas. Jo parašytą katekizmą patvirtino Konstantinopolio ir Jeruzalės patriarchai, Jasų ir Jeruzalės didieji susirinkimai. Jo pastangomis Ortodoksų Bažnyčia Abiejų Tautų Respublikoje tapo gerbiama, stipria konfesija.
Šiemet pranešimo tema buvo „Filosofemos Petro Mohylos "Apeigyne" – kodėl ima dominuoti scholastinės sampratos?“.
🎞️ Gintaras Sungaila. Filosofemos Petro Mohylos „Apeigyne“
Ankstesniųjų metų pranešimas buvo publikuotas kaip mokslinis straipsnis „Petro Mohylos scholastikos recepcija kaip aleksandrietiško-kapadokietiško Antikos filosofijos recepcijos sąjūdžio iteracija“.
Straipsnis pasiekamas čia:
Petro Mohylos scholastikos recepcija kaip aleksandrietiško-kapadokietiško Antikos filosofijos recepcijos sąjūdžio iteracija
Pranešimo „Filosofija LDK stačiatikių ortodoksų polemikoje“:
Pranešimo „Filosofija LDK stačiatikių ortodoksų polemikoje“:
Taip pat esu parašęs bendrojo pobūdžio straipsnelį apie šventojo gyvenimą:
Šv. Petras Mohyla (Movilă, Mogila).
Šv. Petras Mohyla (Movilă, Mogila).