Kaip padėti žmogui sunkioje situacijoje?

Kiekvienas gyvenime turime problemų ir kiekvienas susiduriame su ribinėmis situacijomis, tačiau ne visada susiduriame su dvasinėmis krizėmis. Tai itin sunkūs gyvenimo momentai, kai asmuo nebegali susitvarkyti vienaip ar kitaip su savo gyvenimu.

Dvasinė krizė gali pasireikšti ir tiesiog kaip prasmės stokos pojūtis, o ji privesti gali prie įvairiausių nuodėmingų veiksmų, tokių kaip puolimas į neviltį, įsitraukimas į kultą ar net noras nutraukti gyvenimą.

Nesyk gyvenime teko susidurti su tokiais žmonėmis ir visada man buvo įdomu, kaip su jais bendrauti. Stengiausi susikonstruoti sau tam tikrą savitą „techniką“ iš psichologijos žinių ir praktikos. Tačiau vienas draugas neseniai papasakojo apie labai gerą bendravimo etiką, kurios moko „Jaunimo linijoje“.

„Jaunimo linija“ - tai savanorių teikiama psichologinė pagalba. Prieš tapdami “Jaunimo linijos” savanoriais jaunuoliai turi pereiti atranką, iki 5 mėnesių trunkančius praktinius kursus, kur yra mokoma išklausyti, tinkamai užduoti klausimus ir paties svarbiausio dalyko - nepatarinėti. Internete radau ten dirbusios merginos aprašytą patirtį, kurioje ji prisimena du svarbiausius apmokymų punktus (O):
- Tinkamai užduoti klausimus. Man labiausiai įstrigusi “taisyklė” iš praeitų kursų yra klausimo KODĖL? vartojimas pokalbyje. Tiksliau jo nevartojimas. Buvau mokoma neklausti pašnekovo „Kodėl Tu taip padarei? O kodėl važiavai ten?“ ir t. t. Sakoma, žodelis „kodėl“ turi neigiamą atspalvį su kaltinimo prieskoniuku, todėl jis yra nevartotinas taip pat, kaip nevartotini rūbų, batų, rankinių… parduotuvėse uždari klausimai „Ar galiu jums padėti?“ Taip/Ne. (šitą neseniai teko girdėti iš grupės draugės).
- Nepatarinėti. Tiek laiškuose, tiek kalbant telefonu „Jaunimo linijos“ savanoriai patarinėti negali, nors dažnas žmogus to ir prašo. Paaišinimas paprastas - niekas negali tau patarti, nes niekas už tave situacijos geriau nežino, o ir gyvenimo nenugyvens už tave niekas. 
Iškart prisiminiau savo paskaitas pas psichoanalitiką Eugenijų Laurinaitį, kuris daugybę kartų kartojo, jog „vienintelis žmogus, galintis padėti esančiam bėdoje, yra jis pats“. Tai labai taiklus pastebėjimas. Žinoma, žmogui gali padėti Dievas, tačiau net Dievas nesikiš į žmogaus gyvenimą, jei žmogus to nenorės, jei jis nebendradarbiaus su Dievu, t.y. nedalyvaus sinergijoje. Jei žmogus nerodys pastangų, tai ir pats Viešpats už jį „gyvenimo nenugyvens“.

Psichologinių konsultacijų viešoji įstaiga „GEBU“ savo patarimuose apie tai, kaip bendrauti su vaikais apie jausmus, rašo: „nepatarinėti neprašomiems. Savo vertinimus, patarimus, nuomonę reikėtų pasilaikyti sau tol, kol pašnekovas jų neprašo. Kartais žmogus tiesiog nori papasakoti, o ne gauti patarimą ar vertinimą“. Ko gero šis patarimas tinka netgi kunigams, nors būtent pas juos dažniausiai žmogus ateina specifinio dalyko - patarimo. Yra tekę skaityti knygą apie hesichastą, kurio viena iš dorybių buvo apibūdinama labai iškalbingai: „jis niekada nepatarinėjo, kai jo neprašė, ir nepatarinėjo to, ko pats nedarė“. Be nuolankumo labai lengva susigundyti ko prisiskaičius pulti aplinkiniams patarinėti, nors nežinome jų situacijos.

Galbūt mums atrodo, kad kitas žmogus kur nors klysta, eina neteisingu taku ir mes turime jam tinkamą receptą, tačiau vos tik mus aplanko tokia mintis, mes, krikščionys, turėtume prisiminti Šventąjį Raštą. Labai gražiai 2-ąją psalmę yra pakomentavęs J. V. McGee: 
,,Daktare Makgy, ar manote, kad pasaulis taisosi?“ Aš atsakau: ,,Taip, manau“. O kiti teiraujasi priešingai: ,,Ar jums neatrodo, kad pasaulis degraduoja?“ ,,Taip, – atsakau, – degraduoja“. Galbūt jums pasirodys, kad tokiu būdu noriu įtikti ir vieniems, ir kitiems. Ne, abi pusės teisios. Tą patį Viešpats Jėzus kalbėjo palyginime apie rauges (Mato 13,24-39). Viešpats Jėzus sakė, kad Jis yra sėjėjas, sėjantis sėklą pasaulyje. Bet štai atėjo priešas ir prisėjo raugių. Tarnai norėjo jas išravėti. Tarnavimo pradžioje ir aš norėjau tą patį padaryti. Buvau geriausias raugių ravėtojas, kokį tik kada esate sutikę. Tačiau greitai (ir gana skausmingai!) suvokiau, jog mes nesame pašaukti ravėti piktžolių. Štai kodėl daugiau nebesistengiu pakeisti kitų žmonių. Man užtenka bėdų ir su pačiu savimi, o kitais pasirūpins Dievas. Viešpats mokė, jog palieka rauges kartu su kviečiais augti iki pat pjūties, o tuomet atskirs vienus nuo kitų.
Kai tik aplanko mintis ką nors patarti artimui, kaip padaryti „geriau“, prisiminkime, kad nieko gero, kai aklas veda aklą...

Dar prisimenu ir kitą taiklų dr. E. Laurinaičio pastebėjimą, jog didžiausia lietuvių kultūros nesąmonė yra posakiai „susiimk“ arba „būk vyras“. Tai yra didžiausias kraštutinumas - patarimai, kurie nieko nepataria. Jie padeda ne ką labiau, negu „nusiramink, viskas bus gerai“. Tokie žodžiai greičiau jau suerzina, nei pagelbėja.

Taigi, ko gero pagrindinės gairės, kaip padėti krizės ištiktam žmogumi, yra elgtis nuolankiai, nepatarinėti, išklausyti ir prisiminti, jog tas žmogus gali sau padėti tik pats. Esant reikalui, nusiųsti pas labiau patyrusį. Kaip krikščionys, norėdami pasidalyti savo dvasine praktika ir bendravimo su Dievu džiaugsmu, mes galime nebent pateikti informaciją apie galimus pasirinkimus, tačiau jokiu būdu neraginti žmogaus daryti tą ar aną. Tokia - mano nuomonė, bet aš esu tik eilinis tikintysis.

----

Informacija iš „Delfi“


Psichologinės pagalbos tarnyba

Telefono numeris Darbo laikas
Jaunimo linija Budi savanoriai konsultantai8 800 28888I-VII 
visą parą
Vaikų linija 
Budi savanoriai konsultantai, profesionalai
116 111I-VII 
11:00 - 21:00
Linija Doverija (parama teikiama rusų kalba) 
Budi savanoriai konsultantai. Pagalba skirta paaugliams ir jaunimui.
8 800 77277I-V 
16.00 - 20.00
Pagalbos moterims linija 
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
8 800 66366I-VII 
10:00 - 21:00
Vilties linija 
Budi profesionalai, savanoriai konsultantai
116 123I-VII 
visą parą

800-oji paslauga - nemokama.

Emocinė parama internetu
„Vaikų linija“Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.vaikulinija.ltAtsako per dvi dienas
„Jaunimo linija“Registruotis ir rašyti svetainėje: http://www.jaunimolinija.lt/internetasAtsako per dvi dienas
„Vilties linija“Rašyti svetainėje: http://paklausk.kpsc.lt/contact.php arba vilties.linija@gmail.comAtsako per tris darbo dienas
„Pagalbos moterims linija“Rašyti el. paštu: pagalba@moteriai.ltAtsako per tris dienas

Visa papildoma informacija – puslapyje www.klausau.lt

PARAMA

Galite mus paremti:

VšĮ „Krikščionių ortodoksų iniciatyvų centras“
Sąsk. nr. (IBAN): LT487300010173170576
(Pervedimams iš užsienio: SWIFT: HABALT22)

Arba:
Contribee PayPal


Populiarūs įrašai