Konstantinopolio patriarchatas Lietuvoje – nauja Bažnyčia?
Pastaruoju metu dalis Lietuvos krikščionių ortodoksų dvasininkų ir pasauliečių išreiškė savo valią kreiptis į Jo Šventenybę Visuotinį (Konstantinopolio) patriarchą Baltramiejų I su prašymu, kad Lietuvoje būtų atvertos Konstantinopolio patriarchatui pavaldžių parapijų durys. Šiuo metu Lietuvoje yra tik Maskvos patriarchato parapijos. Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad ketinama įkurti kažką naujo, tačiau iš tiesų Konstantinopolio patriarchatas turi Lietuvoje gilias istorines šaknis.
Lietuvos
metropolija, trys Vilniaus kankiniai ir Šventosios Dvasios vienuolynas
Konstantinopolio patriarchate
Filologas akademikas Zigmas Zinkevičius, pasiremdamas
lingvistiniais duomenimis, teigia, kad Konstantinopolio patriarchato misija Lietuvoje
galėjo prasidėti tarp X-XII a.[1] XIII a. jau Bažnyčios
istorijos puslapiuose pasirodo pirmieji lietuvių kilmės ortodoksų šventieji,
taip pat Konstantinopolio patriarchato tikintieji – šv. kunigaikštis Daumantas
(† 1299), šv. vienuolis Eliziejus Laurušavietis[2] († 1250), šv. vienuolė
Charitina[3] († 1281). Vienu garsiausių
Lietuvos ortodoksų tapo pirmojo Lietuvos karaliaus Mindaugo sūnus Vaišvilkas
(†1267), įsteigęs Laurušavo vienuolyną šalia Naugarduko, lietuvių žemėms
artimiausioje kaimynystėje.
Kijevo ir Visos Rusios metropolitui Maksimui perkėlus savo katedrą iš Kijevo į Vladimirą (1299/1300), dėl tais laikais egzistavusių valstybių sienų ir kitų pasidalijimų krikščionių ortodoksų padėtis mūsų regione tapo pakankamai sudėtinga. Atsižvelgdamas į sielovadinius poreikius, Konstantinopolio patriarchatas rūpestingai ir atsakingai spręsdavo šį klausimą. Jau apie 1303 m. buvo įsteigta Haličo ortodoksų metropolija. Netrukus, 1315–1317 m., buvo įsteigta Lietuvos ortodoksų metropolija, kuri, kaip ir Haličo, buvo tiesiogiai pavaldi Konstantinopolio patriarchui[4]. Yra žinoma, kad lietuvių metropolitas Teofilis dalyvavo Konstantinopolio Bažnyčios sinoduose (1327, 1329)[5]. Nors ortodoksų tikėjimas tarp lietuvių tautos žmonių tiek neplito kaip anuomet buvo tikėtasi Konstantinopolyje, vis dėlto graikų apeigų krikščionybė tapo neatsiejama Viduramžių Lietuvos religinio ir socialinio kraštovaizdžio dalimi.
Pats ryškiausias anuo metu užgimusios ortodoksų
tradicijos ženklas tai ir senovėje, ir mūsų dienomis visame krikščioniškame
pasaulyje garsūs trys Vilniaus kankiniai. Šiuos ortodoksų šventuosius – Antaną,
Joną ir Eustachijų 1374 m. kanonizavo Konstantinopolio patriarchas Filotėjas. Iki
mūsų dienų išliko Konstantinopolio Dieviškosios Išminties katedros retoriaus
Mykolo Balsamono pagiriamasis žodis Vilniaus kankiniams graikų kalba[6].
Mykolo Balsamono pagiriamasis žodis Vilniaus kankiniams, kuriame jie vadinami „rusais, bet ne iš tų, kurie yra mūsų kaimynai, o [...] kurie vadinami lietuviais“ |
Šv. Leontijus Karpovičius (†1620), pirmasis Vilniaus Šventosios Dvasios vienuolyno vyresnysis, kaip ir pats vienuolynas, taip pat buvo Konstantinopolio patriarchato jurisdikcijoje. Šalie vienuolyno veikusi Šv. Dvasios brolija turėjo stauropigijos statusą, liudijantį tiesioginį pavaldumą Konstantinopolio patriarchui (XVI a. pabaigoje – XVII a. pirmoje pusėje). Ant iki mūsų dienų išlikusių XVII a. Vilniaus Šventosios Dvasios vienuolyno leidinių ir šiandien galima pamatyti to liudijimus – šventosios Konstantinopolio Bažnyčios patriarcho vardą.
Užrašas: Gramatika [...], išleista nusidėjėlio vienuolio Meletijaus Smotrickio Vilniaus bažnytinės brolijos vienuolyne, prie Švenčiausiosios ir Gyvybę Teikiančios Dvasios šventovės, [...] iš šventosios ir dieviškosios Konstantinopolio Bažnyčios apaštališkojo sosto valdant visuotiniam patriarchui, tėvui Timotiejui, Vilniaus vienuolyno vyresniuoju esant tėvui archimandritui Leontijui Karpovičiui.
Надпись: ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ [...], потщанием многогрешнаго мниха Мелетия Смотрицкого, [изданная]
в киновии (монастыре) братства церковнаго Виленского, при
храме сошествия Пресвятаго и животворящаго Духа, [...] правящу апостольский
престол великия Божия Константинопольския Церкве Вселенскому патриарху, отцу Тимофею, Виленскому же киновию (монастырю)
предстателствующе отцу Леонтию Карповичу, архимандриту.
Be didžiųjų šventųjų, Konstantinopolio
patriarchato epocha Lietuvai paliko taip pat Tėvynės didvyrių ortodoksų,
gynusių Lietuvos Didžiąją Kunigaištystę ir Abiejų Tautų Respubliką:
kunigaikštis Teodoras Karijotaitis († 1414), Žalgirio mūšio dalyvis Teodoras
Ostragiškis († 1446), Oršos mūšyje dalyvavęs didysis etmonas Konstantinas
Ostragiškis († 1530), jo sūnus, globojęs ortodoksijų tikėjimą – Konstantinas
Ostragiškis Jaunesnysis († 1608).
Kitaip tariant, visi senieji Lietuvos šventieji
buvo Konstantinopolio patriarchato tikintieji, kaip ir senosios Lietuvos
cerkvės – visa yra Konstantinopolio patriarchato palikimas. Mūsų sostinėje
Vilniuje šiuo metu yra 10 bažnyčių ir 2 vienuolynai, iš kurių 3 cerkvės ir 1
vienuolynas pastatyti pavaldumo Konstantinopolio patriarchatui laikais, daugybė
Konstantinopolio patriarchato cerkvių yra neišlikę iki mūsų dienų.
Kur iš
Lietuvos „dingo“ Konstantinopolio patriarchatas?
Kokiai jurisdikcijai priklauso tam tikra
teritorija, nustato Bažnyčios kanonų teisė. Vienų patriarchatų jurisdikciją
nustato Visuotiniai Bažnyčios susirinkimai, kitų – Visuotinio
(Konstantinopolio) patriarchato dekretai (tomosai). Konstantinopolio
patriarchatas prarado valdžią tikintiesiems Lietuvoje ne todėl, kad pasikeitė
Bažnyčios taisyklės (kanonai), o dėl to, kad iš Lietuvos jį išstūmė Rusijos
imperijos politinė valdžia.
Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės žemės
priklausė Kijevo metropolijai, kuri buvo pavaldi Konstantinopolio patriarchui.
Kai Maskvos valstybė užėmė dalį tų žemių, ji pareikalavo Konstantinopolio
patriarchato perduoti valdžią Kijevo metropolijai. Nors Maskva papirkinėjo
Konstantinopolio hierarchus ir darė jiems spaudimą, Maskvos reikalavimai buvo
patenkinti tik iš dalies. Maskvos patriarchatui jurisdikcija Kijevo metropolijos
atžvilgiu buvo deleguota tik dalinai ir laikinai. Visa tai yra ištyrę istorikai[7].
Viskas, ką Maskva išreikalavo iš Konstantinopolio, aprašoma 1686 m. Konstantinopolio patriarcho laiške carui Ivanui V Aleksejevičiui. Šis laiškas yra įtrauktas į Rusijos imperijos įstatymų sąvadą, kur pateikiamas jo graikiškas originalas ir vertimas į rusų kalbą, ir su jo turiniu gali susipažinti kiekvienas[8]. Laiškas kalba apie tokią privilegiją Maskvos patriarchui:
...dėl
didelio atstumo ir dėl dviejų didžiųjų karalysčių karo, negalėjo visuotinio
patriarchato [šventasis] sostas šventinti tikrojo Kijevo metropolito, [...]
[todėl] Jūsų Karališkoji ortodoksiška Didenybė [...] paprašė, kad Kijevo
vyskupija būtų šventojo Maskvos patriarchato sosto valdžioje, kad kai bus
reikmė pašventinti vertą žmogų, jį galėtų išrinkti [Kijevo] metropolijai
priklausantys arkivyskupai, archimandritai ir igumenai, kunigai, vienuoliai,
bajorai ir kiti, su leidimu ir žinia ten tuo metu esančio šlovingojo etmono [...].
Jo Palaimintybė Maskvos ir Visos Rusijos patriarchas Joakimas [...] teturi teisę
šventinti Kijevo metropolitą pagal Bažnyčios taisykles, kurį išrinks, kaip
nurodoma šiame rašte, priklausantys šiai vyskupijai [...]. Tokiu būdu
tepaklūsta Kijevo metropolija šventajam Maskvos patriarcho sostui [...], bet
tegu būna išlaikyta šitai: kai Kijevo metropolitas atnašauja bekrauję auką ir
tarnauja Dieviškąją Liturgiją, tegu prisimeną kaip pirmąjį Jo Šventenybės
Visuotinio patriarcho vardą; [...] tik po to – Maskvos patriarchą.
Laiškas nekalba apie Kijevo metropolijos pilnavertį perdavimą Maskvos patriarchatui, o tik tam tikromis sąlygomis (dėl karo ir didelio atstumo) įvedamą išimtį (oikonomia), galimybę Maskvos patriarchui pašventinti dvasininkų ir pasauliečių susirinkimo išrinktą Kijevo metropolitą. Tuo tarpu Kijevo metropolitui nurodoma ir toliau kaip savo primą minėti visuotinį patriarchą, taip pripažįstant savo kanoninę priklausomybę Motinai Bažnyčiai Konstantinopolyje.
Laiškas nekalba apie kitų Kijevo metropolijos vyskupų skyrimo teisę, nekalba apie Maskvos patriarcho teisę perbraižyti metropolijos ribas ir pan. Užbėgant už akių galima pasakyti, kad šio laiško sąlygų Maskva niekada nevykdė: visuotinis patriarchas minimas nebuvo, netrukus prasidėjo metropolijos ribų perbraižymai, buvo panaikinti metropolito rinkimai, ne visi Kijevo katedros vadovai turėjo „metropolito“ titulą, pati metropolija buvo netekusi savo vardo, jis grąžintas tik 1992 m. Kitaip tariant, nors laiškas tokių privilegijų nesuteikė, bet Maskvos patriarchatas tvarkėsi Kijevo metropolijoje kaip savo vyskupijoje.
Abiejų Tautų Respublikoje gyvenę ortodoksų
vyskupai nepripažino jurisdikcijos perdavimo Maskvai[9]. Nepripažino ir vėlesni
Konstantinopolio patriarchai. Pvz., 1924 m. patriarchas Grigalius VII rašė: „...užfiksuota,
kad pirmasis Kijevo metropolijos ir nuo jos priklausančios Lietuvos bei
Lenkijos ortodoksų metropolijos atskyrimas nuo mūsų sosto bei jų įjungimas į šventąją
Maskvos Bažnyčią buvo įvykdytas pažeidžiant kanonų teisę...“[10]. Kadangi 1686 m. laiškas yra
ne sutartis, o vienpusiškai Konstantinopolio Maskvai suteikta privilegija, kad
nekiltų nesusipratimų, 2018 m. spalio 11 d. Konstantinopolio patriarchato
sinodas oficialiai atšaukė laiško galiojimą.
Jeigu jurisdikcijos perdavimo fakto nepripažino
nei ATR ortodoksai, nei Konstantinopolio patriarchai, tai kaip čia atėjo
Maskvos patriarchatas? Kadangi Rusijos Bažnyčia buvo carų politinis įrankis,
daugelis Abiejų Tautų Respublikos piliečių mieliau jungėsi prie unijos su Romos
popiežiumi, nei pakluso Maskvai[11]. Po ATR padalijimų (1772 m.;
1793 m.; 1795 m.) Lietuvai tapus Rusijos imperijos dalimi, visi Lietuvos
ortodoksai galutinai tapo pavaldūs Peterburgo sinodui, tačiau ortodoksų čia jau
buvo ne tiek ir daug.
Buvusios Lietuvos Kunigaikštystės žemių
ortodoksai priklausė dviem – Minsko ir Zaslavlio vyskupijoms, šiandienos
Vilniaus kraštas priklausė Minsko vyskupijai, o nuo 1833 m. – atkurtai Polocko
vyskupijai. Polocko vyskupas Smaragdas Kryžianovskis rašė, kad visoje Vilniaus
gubernijos teritorijoje (su dalimi šiandieninės Baltarusijos) tebuvo 1000
ortodoksų, o Vilniuje neveikė nė viena parapija, tik Šventosios Dvasios
vienuolynas (1838 m. įkurta jo filija – šv. Efrozinos (Eufrosinijos) bažnyčia[12]. Taigi, kai visi Lietuvos
ortodoksai galutinai buvo pajungti Rusijos Bažnyčiai, ortodoksų čia jau beveik
ir nebebuvo.
Kaip
Lietuvoje atsirado šiuolaikinė Maskvos patriarchato vyskupija?
Šiuolaikinė „Rusiõs Ortodoksų Bažnyčios
Vilniaus ir Lietuvos vyskupija“ atsirado iš 1839 m. įkurtos „Rusijos Ortodoksų
Bažnyčios Lietuvos ir Vilniaus vyskupijos“. Ją kuriant nebuvo paisoma Bažnyčios
kanonų – 1839 m. Polocke buvo sušauktas unitų susirinkimas, kuris imperatoriaus
ir sinodo paprašė juos priimti į Ortodoksų Bažnyčią. Prašymas buvo patenkintas
ir taip buvo įkurta Lietuvos ir Vilniaus vyskupija, prie kurios prijungti 1,6
milijono unitų.
Kuriant vyskupiją nebuvo konsultuojamasi su
visuotiniu patriarchatu, neprašoma peržiūrėti kanoninę tvarką, nes Rusijos
imperijos praktikoje Rusija laikėsi požiūrio, kad visur, kur yra jos politinė
valdžia, ten automatiškai bažnyčios turi paklusti Peterburgo sinodui. Taip 1801
m. Rusijai užgrobus Sakartvelą (Gruziją), caras panaikino Gruzijos patriarchatą
ir padarė Gruzijos Bažnyčią pavaldžią Peterburgo sinodui (nors ji buvo
autokefalinė nuo pirmojo tūkstantmečio). Rusijos imperijai užgrobus Rumunijos
kraštą Besarabiją, nuo autokefalinės Rumunijos Ortodoksų Bažnyčios buvo
atgnybtos vyskupijos ir taip pat pajungtos Peterburgo sinodui. Taip ir Vilniaus
gubernija buvo traktuojama kaip kanoninė Peterburgo sinodo teritorija vien
todėl, kad šią teritoriją valdė Rusijos imperija.
XX a. pr., žlugus Rusijos imperijai, buvusios
Rusijos imperijos kolonijos kreipėsi į visuotinį patriarchatą, kad išlaisvintų
jas nuo pavaldumo Rusijos Bažnyčiai. Kadangi pagal senuosius kanonus buvusios
Kijevo metropolijos teritorija ir toliau priklausė Konstantinopolio
patriarchatui, 1924 m. kitai buvusiai Kijevo metropolijos daliai – Lenkijos
Bažnyčiai – buvo suteikta autokefalija. Estijos (1923) ir Latvijos (1936)
Bažnyčioms buvo suteikta autonomija Konstantinopolio patriarchato sudėtyje.
Taigi, Maskvos patriarchatas (Rusijos Bažnyčia) Lietuvoje atsirado 1839 m., kai buvo įsteigta unitams atversti skirta vyskupija. Po 1830 ir, ypač, po 1863 m. sukilimų prieš Rusijos valdžią, visoje Lietuvoje kaip bausmė pradėtos statyti naujos cerkvės, todėl daugelis plačiosios Lietuvos cerkvių pastatytos būtent tais metais. Rusijos imperijos metu ortodoksų bendruomenės skaičių pildė rusų kolonistai, o po nepriklausomybės atkūrimo (1990) prie bendruomenės prisijungė gausybė sovietmečiu į Lietuvą atsiųstų dirbti rusakalbių.
Apibendrinimas
Pradinė Ortodoksų Bažnyčia Lietuvoje buvo
Konstantinopolio patriarchatas, kuris XVII a. prarado įtaką dėl pasikeitusių
politinių aplinkybių. Faktinę Konstantinopolio patriarchato valdžią Lietuvoje
nutraukė tik bažnytinė unija ir carinės valdžios veiksmai, bet Bažnyčios
kanonai nesikeitė.
Maskvos patriarchato vyskupija buvo įkurta
carinės valdžios ir palaikyta sovietmečiu, todėl daugelio lietuvių atmintyje
pagrįstai siejasi su Rusijos imperine politika. Dabar, kai Maskvos patriarchas
yra įsitraukęs į politiką, daug kas pagrįstai nori grįžti į faktinį pavaldumą
Konstantinopoliui, kuris čia gyvavo
apie septynis šimtus metų.
[1] Zinkevičius,
Z., Krikščionybės ištakos Lietuvoje: Rytų
krikščionybė vardyno duomenimis, Vilnius: Katalikų akademijos leidykla,
2005. 76-77, 85-86 psl.
[2] Labiau
žinomas iš ortodoksų tradicijos.
[3] Taip pat
žinoma iš tradicijos. Žr. Algimantas
Bučys, Seniausioji lietuvių literatūra.
Mindaugo epocha, Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2009.
[4] Notitiae episcopatuum Ecclesiae Constantinopolitanae:
Texte critique, introduction et notes, ed. J. Darrouzès, Paris:
Institut Français dʼÉtudes Byzantines, 1981, p. 399, 407, 409, 413. Taip pat
žr. Meyendorff, J., Byzantium and the Rise of Russia: A Study of
Byzantino-Russian Relations in the Fourteenth Century, Crestwood–New York:
St Vladmir’s Seminary Press, 1989, p. 91–95.
[5] Acta Patriarchatus Constantinopolitani, 1315–1402, ed. F. Miklosich,
I. Müller, Vindobonae: Carolus Gerold, 1860), vol. 1, nr. 65, p. 143: „…τοῦ Λιτβῶν“; nr.
67, p. 147: „…τοῦ Λιτβῶν καὶ ὑπερτίμου Θεοφίλου“.
[6] Baronas,
D., Trys Vilniaus kankiniai: gyvenimas ir
istorija, Vilnius: Aidai, 2000. 200-243 psl.
[7] Kaip
antai, Ченцова, В., Киевская митрополия между Константинополем и Москвой 1686. Посольство подьячего
Никиты Алексеева (1685–1686 гг.), Киïв: Дух i Лiтера, 2020.
[8]
Dokumentas nr. 175 arba 539 psl. el. knygoje: <https://www.prlib.ru/item/366275>
[9] Ališauskas,
V.; Baronas, D.; et. al., Krikščionybės
istorija Lietuvoje, Vilnius: Aidai, 2004. 291 psl.
[10] Patriarchal and Synodically canonical tomos
<https://oca-uaoc.org/tomos.html>
[11] Krikščionybės istorija Lietuvoje, 591
psl.
[12] Mockus,
V., Lietuvos Stačiatikių Bažnyčia.
In: Visuotinė lietuvių enciklopedija,
<https://www.vle.lt/straipsnis/lietuvos-staciatikiu-baznycia/>