Cherubinų giesmė ir Anticherubikonai
Cherubinu giesmė (cherubikonas) – ištikimųjų
liturgijos pradžioje giedama ilga, iškilminga giesmė. Jos metu dvasininkai
iškilmingai eina prie aukuro, ima atnašas (duona ir vyną) ir ruošiasi įžengti į presbiteriją bei padėti jas ant altoriaus.
Cherubinų giesmė lietuvių kalba (pgl. gruzinų melodiją)
Ši procesija
(didysis įžengimas) – tai pasiruošimas Eucharistijai bei bendruomeninis
atnašavimas. Juk seniau tiek duoną, tiek vyną Eucharistijai gamindavo patys
parapijiečiai, tai buvo jų auka. Dvasininkai eina nešini pateikti Dievui Jo
tautos atnašas, savo darbo vaisius. Dabar visa, kas žemiška jau atidedama ir
ruošiamasi aukoti vienintelę tikrąją auką – Švenčiausiąją Komuniją.
Šioje
giesmėje stipriai atsispindi Liturgijos ikonografinė samprata – susirinkusieji
stovi „atvaizduodami“ (eikonizontes)
dangiškąją Bažnyčią. Tarsi auksiniai cherubinai ant Sandoros skrynios – Dievo
Sosto, Senojo Testamento susitikimo su Dievu vietos, žmonės stovi aplink
naująjį Dievo Sostą (graikiškai altorius – thronos,
„sostas“), kur laukia susitikimo su Dievu. Kunigas – tarsi Kristus, Vyriausias
Dievo Kunigas (Hbr 4,14), lydimas angelų – diakonų ir patarnautojų, žengia į
Šventų Švenčiausią, kad atnašautų Atpirkimo Auką.
Bizantinėje
tradicijoje cherubinų giesmė yra laikoma vienu sudėtingiausių muzikinių kūrinių.
Cherubinų giesmė (cherubikos hymnos) graikiškai
ANTICHERUBIKONAI
Kartą per metus, šv. Bazilijaus Didžiojo Liturgijos metu (Didįjį Šeštadienį), giedama giesmė „Tegu visa kas mirtinga nutyla“. Ji paimta iš seniausiųjų Liturgijos apeigų – Apaštalo Jokūbo Dieviškosios Liturgijos, kur buvo giedama cherubikono vietoje.
Kita giesmė, kuri gali būti giedama vietoj cherubinų giesmės – „Tavo Vakarienės dalininku“ (Didįjį Ketvirtadienį, taip pat šv. Bazilijaus Lit.). Šiuodvi giesmės yra vadinamos anticherubikonais, nes giedamos cherubikono vietoje.
Tavo vakarienės dalininku - Didžiojo Ketvirtadienio anticherubikonas
Tegu visa, kas mirtinga, nutyla - Didžiojo Šeštadienio anticherubikonas