Kalėdų ikona
KATALIKIŠKAS ATVAIZDAS
Vakaruose yra paplitęs vaizdas, kaip Kristus gimsta tvarte. Pvz.
Tačiau ortodoksiška ikonografija gimimą vaizduoja oloje:
Tradicija, kad Kristus gimė oloje, yra užfiksuota jau II amžiaus šv. Justino Kankinio raštuose (šv. Justinas Kankinys, II Apologija, 78). Ji sutinkama ir Jokūbo protoevangelijoje. Šv. Justinas teigia, kad gimimas oloje buvo Izaijo pranašystės išsipildymas: "Toks žmogus gyvens aukštoje oloje, tvirtoje uoloje, jam bus duota duona ir jo vanduo patikimas." (Iz 33,16; pagal Septuagintą).
Vienas ankstyviausių šio kanono atvaizdų - Švč. Marijos Kastelseprijo freskos:
Atkreipti dėmesį galima dar į kelis ortodoksų ikonografijos bruožus:
- Nėra "šventosios šeimos" ikonų;
- Šv. Juozapas Sužadėtinis nėra laikomas lygiaverčiu Marijai šventuoju, jis pasakojimuose vaizduojamas kaip silpnesnio tikėjimo žmogus, nors ir šventasis;
- Ikonose vaizduojamos pribuvėjos;
- Ikonografai stengiasi pavaizduoti ir visatos perkeitimą, kuris įvyko gimstant Kristui.
PRAKARTĖLĖS
Šv. Paraskevės cerkvės parakartėlė |
Pakarateles, Kristaus gimimo scenos inscenizacijas sugalvojo katalikų šventasis Pranciškus Asyžietis. Jos nėra tradicinės ortodoksams, tačiau ėmė populiarėti dėl savo patrauklumo paprastai liaudžiai. Ortodoksų prakartėlės rusiškai vadinamos вертеп (slaviškai tai reiškia "olą") arba пещера Рождества (rus. "Kalėdų ola"), nes dažnai vaizduojama tradicinė scena oloje. Pagal vieną iš paaiškinimų, tvarteliai senovėje buvo įrengiami būtent olose.