R. Jarockis: „Putino klapčiukas...“
Krizė Rusios Ortodoksų Bažnyčioje, kilusi karo
Ukrainoje fone, atskleidė daugybę rimtų problemų, į kurias taikos laikais buvo
patogu nekreipti dėmesio. Niekas nesitikėjo, kad Maskvos patriarchatas vėl gali
atsidurti tokioje žeminančioje padėtyje, kokioje yra dabar.
Ši „slapta“ sąjunga su valstybe tęsėsi
dešimtmečius. Verta pastebėti, kad valstybės paramos dėka buvo pastatyta daug cerkvių,
organizuoti įvairūs fondai, įgyvendinta daug gerų iniciatyvų, o kitos
krikščioniškos konfesijos ir kitų religijų atstovai buvo visiškai ignoruojami
Rusijos pareigūnų ir finansininkų. Tačiau 2022 m. atėjo laikas apmokėti
sąskaitas.
Maskvos patriarchato ir valstybės santykių
logika pasirodė esanti paprasta, kaip Mario Puso romane „Krikštatėvis“, kur
pagrindinis mafiozas teikia įvairias paslaugas daugybei žmonių mainais už tai,
kad „galbūt vieną dieną, o galbūt ir niekada, aš kreipsiuosi į tave dėl paslaugos,
o tu man ją suteiksi“. Deja, tokia lemtinga akimirka Rusijos stačiatikybei
atėjo, kai Putinas žiauriai užpuolė Ukrainą.
Dešimtmečius valstybės puoselėta institucija,
nors ir tebėra autoritetinga, turi naudotis savo autoritetu, kad teisintų
visiškai nereikalingą kraujo praliejimą, kurį Putinas pradėjo Ukrainoje. Ši „tiesos
akimirka“, kai patriarchas Kirilas turėjo galimybę pasakyti: „Ne, mes niekada
nepritarsime moterų ir vaikų žudymui, taikių Ukrainos miestų naikinimui. Atimkite
iš mūsų viską, bet mes liksime ištikimi Evangelijai“, buvo praleista.
Krikščionių ortodoksų pasaulis dabar, ypač
šiame „humanizmo“ amžiuje, patiria beprasmybę. Viena iš didžiųjų pasaulio krikščionių
Bažnyčių, kurią atstovaujantis jos vadovas – patriarchas, bei jos dvasininkai su
nedidelėmis išimtimis remia ir pateisina invazinį, brolžudišką karą prieš kitą
krikščionių tautą. Taip, istorijoje tai jau yra buvę, tačiau atrodė, kad po
tokio kruvino XX a., po Antrojo pasaulinio karo ir Holokausto, tai nebeįmanoma.
Bet ne. Tai atsitiko dar kartą.
Patriarchas Kirilas (pasaulietinis vardas –
Vladimiras Gundiajevas) suvaidino lemiamą vaidmenį žlugdant stačiatikybės
autoritetą pasaulyje. Neseniai kilusiame skandale, kai popiežius Pranciškus paragino
patriarchą Kirilą „nebūti Putino klapčiuku“, esama tam tikros istorinės
ironijos. Palyginus 2000 m. į valdžią atėjusio Vladimiro Putino ir beveik po
dešimties metų į valdžią atėjusio patriarcho Kirilo valdymą, susidaro stiprus
įspūdis, kad patriarchas Kirilas visiškai nukopijavo savo politinį kolegą ir
daugeliu atžvilgių pakartojo jo nueitą kelią, tik kitoje „valstybėje valstybės
viduje“ – Rusios Ortodoksų Bažnyčioje. Ko patriarchas Kirilas išmoko iš
Vladimiro Putino? Kuo panašios jų „karjeros“?
Gera pradžia. Vladimiro Putino atėjimas į
valdžią, jo pirmoji prezidento kadencija, daugeliui rusų suteikė geresnio
gyvenimo vilčių. Jis sudarė liberalaus politiko, pasirengusio net stoti į NATO,
įspūdį. Nebuvo agresyvios retorikos, egzistavo pakenčiama užsienio politika. Žinoma,
visa tai buvo tik iki tam tikro momento.
Metropolito Kirilo išrinkimas patriarchu taip
pat įkvėpė optimizmo daugeliui žmonių. Jis sudarė pažangaus, išsilavinusio
žmogaus, siekiančio sveikų reformų, įspūdį. Jis lankėsi Ukrainoje ir kalbėjo (tikriausiai
juokaudamas) apie savo „pasirengimą priimti Ukrainos pilietybę“. Jis susitiko
su Ukrainos politikais, bandė prisidėti prie krikščioniškojo švietimo plėtros,
kalbėjo apie tai, kad stačiatikybės „gelbėti“ nereikia, ir daugelį kitų dalykų.
Mokytojas ir jo slaptasis mokinys įžengė į politinę areną ir daugeliui žmonių
įkvėpė bent šiek tiek optimizmo.
Virto autokratais. Vladimiras Putinas vėlesnėse
savo kadencijose jau pradeda virsti autokratu. Žmogumi, kuris uzurpavo valdžią
ir nėra pasirengęs ja dalytis. Net rotacija su Dmitrijumi Medvedevu nebegalėjo ko
nors apgauti. Putinas siekė vienvaldės valdžios. Ir jis ją gavo. Panaikindamas
demokratines institucijas, skirdamas gubernatorius, jis sukūrė Rusijoje iki
šiol sėkmingai veikiančią „valdžios vertikalę“.
Patriarchas Kirilas Rusios Ortodoksų Bažnyčią
pavertė „vieno aktoriaus teatru“. Sinodiškumo (rus. sobornost) principas, svarbus Bažnyčios gyvenime ir gerai žinomas dar
senovės Bažnyčiai, buvo visiškai užgniaužtas valdant patriarchui Kirilui. Jis
visiškai uzurpavo valdžią, atimdamas iš savo kolegų vyskupų tikrąjį balsą.
Vadinamieji Maskvos patriarchato „sinodai“ ar net „vyskupų susirinkimai“ tėra
tik dekoratyviniai. Kaip ir Vladimiras Putinas, jis pradėjo kurti savo
vertikalę. Ir jei pradžioje dar buvo nepriklausomų balsų, ilgainiui jų vis
mažėjo. Reikia pasakyti, kad jo vyskupai visur kopijavo šį autoritarizmą ir
taikė jį dar labiau pažeidžiamiems žmonėms, paprastiems kunigams, o dažnai ir
parapijiečiams. Todėl iki 2022 m. patriarcho Kirilo vadovaujama Rusios Bažnyčia
įgijo daug totalitarinės bendruomenės bruožų.
Rusų pasaulio ideologai. Atviroje
konfrontacijoje su Vakarais, prasidėjusioje po garsiosios V. Putino Miuncheno
kalbos, jis ėmė puoselėti idėjas apie išskirtinę Rusijos misiją – būti antruoju
pasaulio poliumi ir apsaugoti pasaulį nuo JAV hegemonijos. Apsiginklavęs
prisiminimais apie „didžiąją pergalę“ Antrajame pasaulinio kare, kurią iš esmės
prisavino Rusijai, Putinas ėmė ginkluotis, be perstojo kalbėdamas apie rusų
taikingumą.
Putino kalbose rusas visada yra geras,
taikingas, netgi ypatingas žmogus, kuris neleis savęs įskaudinti. Tai žmogus,
kuris kentėjo daugiau nei bet kas kitas, kuris dėl pergalės padarė daugiau nei
bet kas kitas ir kuris dabar daro daugiau nei bet kas kitas. Baltarusiją ir
Ukrainą jis laikė Didžiosios Rusijos dalimi, nors tuo metu atvirai nesikėsino į
jų valstybingumą. Tačiau jam buvo visiškai akivaizdu, kad šios „broliškos“
tautos yra vieno didelio „rusų pasaulio“ dalis.
Patriarchas Kirilas taip pat tvirtai tiki „rusų
stačiatikybės“ išskirtinumu. Nepaisant to, kad istoriškai Rusijos Bažnyčia yra
labai jauna, autokefaliją gavusi labai abejotinomis aplinkybėmis, atrodo, kad
ji turi kažkokią išskirtinę misiją. Rusų religinėje filosofijoje išplėtotos „rusų
pasaulio“ idėjos buvo labai primityviai apdorotos ir liaudies pamaldume virto
savotišku „ortodoksų nacionalizmu“.
Rusijos istorijos laikotarpis po jos krikšto buvo
nuolat mitologizuojamas, puoselėjant savotišką „rusų stačiatikybės“
išskirtinumo mitą. Tai buvo gerai išreikšta šūkiu: „Mes esame rusai. Dievas yra
su mumis“. Žinoma, tai labai gerai iš Naujųjų laikų istorijos pažįstamas šūkis.
Ir jei pradžioje Kijevas buvo pietinė Rusijos stačiatikybės sostinė, tai dabar
su atviru patriarcho Kirilo palaiminimu jis staiga tapo „nacių buveine“, kurią
galima sunaikinti raketomis ir bombomis. Prisimenu žodžius iš vieno Evanglijos
palyginimo: „Nejaugi man nevalia tvarkyti savo reikalų, kaip noriu?!“.
Opozicijos pašalinimas. Labiausiai gerbiami
Rusijos opozicijos nariai, kurie vienaip ar kitaip priešinosi Vladimirui
Putinui, buvo nužudyti arba sėdi kalėjime. Žinoma, šiandieninėje Rusijoje
neįmanoma įrodyti, kad V. Putinas tiesiogiai dalyvauja šiuose nusikaltimuose,
tačiau daugelis analitikų savo išvadose vadovaujasi paprastu principu: „žiūrėk,
kam tai naudinga“. Bet kokiu atveju, šiandieniniame kare su Ukraina visos
nepriklausomos žiniasklaidos priemonės Rusijoje praktiškai sunaikintos, o už
bet kokį nesutikimą baudžiama didžiulėmis baudomis ir laisvės atėmimu.
Vladimiro Putino artimiausia aplinka – tai žmonės, kurie visiškai palaiko visus
jo veiksmus.
Patriarchas Kirilas, kaip ir jo mokytojas,
netoleruoja jokio pasipriešinimo. To nereikia, kai už tavo nugaros stovi visa
valstybės mašina. Štai kodėl autokratui, susikūrusiam savo nuosavą valdžios
vertikalę Rusios Bažnyčioje, pašalinti nepageidaujamą vyskupą visiškai nėra problema.
Nuolat kalbėdamas apie „Bažnyčios kanonus“, patriarchas Kirilas juos visada
ignoravo. Jei kaimyninės šalies diktatoriaus prašymu jam reikės pašalinti
maištingą vyskupą, jis tai padarys per naktį. Reikia nubausti teologą ir
misionierių Andrejų Kurajevą už nelojalumą – jokių problemų. Metropolitą Juvenalijų
galima išleisti į pensiją. Patriarchas Kirilas iš Rusijos stačiatikybės išstūmė
broliškos meilės ir visų lygybės prieš Dievą sampratos. Jį irgi supa vienbalsis
palaikymas, kad ir kokia nesąmonė jam šautų į galvą. Nors reikia pažymėti, kad šis
vienbalsiškumas yra nupirktas.
Turto manija. Nėra abejonių, kad Vladimiras Putinas
yra vienas turtingiausių Rusijos žmonių. Rusijos visuomenę sujaudino ir pribloškė
Aleksejaus Navalno tyrimas apie Putino rūmus Gelendžike. Vladimiro Putino įtaka
ir turtais niekas neabejoja. Ir jei posovietinių politikų gyvenime pasakiški
turtai ir skurdas jau seniai tapo norma, tai Rusios Ortodoksų Bažnyčios
gyvenime tai vis dar kelia visuotinį pasipiktinimą.
Rusios Bažnyčios vadovas ne kartą buvo
demaskuotas skandaluose su jachtomis, butais ir brangiais aksesuarais.
Patriarchas Kirilas, kuris yra Bažnyčios, gyvenančios iš aukų, galva, vis dėlto
gyvena rimto valstybės pareigūno gyvenimą, nieko neatsisakydamas.
Dera atkreipti dėmesį, kad daugelis Rusios
Bažnyčios vyskupų mielai kopijuoja tokį gyvenimo būdą. Nepaisant to, kad dėl to
kartais kyla skandalai, tai niekaip nekeičia padėties. Patriarchas Kirilas
prabangoje nemato nieko gėdingo ir nesigėdija būti turtingas neturtingoje
šalyje.
Puikūs statybininkai. Vladimiras Putinas įeis
į istoriją kaip žmogus, žaibiškai okupavęs Krymą, tačiau šio įvykio atminimą
įamžins Krymo tiltas, pastatytas siekiant sujungti okupuotas teritorijas su
žemynu. Rusijos prezidentas mėgsta didelio masto neįmanomas užduotis. Krymo
tiltas įrašo jį į didžiųjų statytojų sąrašą. Taip pat visi priprato prie
kasmetinių V. Putino spaudos konferencijų, kuriose jis pasakoja apie
stebuklingą Rusijos ginklą, kuris yra galingiausias pasaulyje ir jau seniai
peržengė fizikos ir sveiko proto dėsnių ribas.
Patriarchas Kirilas taip pat yra statybininkas.
Juk ant jo pečių gula Rusios Bažnyčių ir vienuolynų atstatymo našta. Nesvarbu,
kad nebėra parapijiečių, nesvarbu, kiek tai tikslinga, svarbiausia – ką nors pastatyti.
Bažnyčios statyba, tapusi tikru prakeiksmu eiliniams kunigams, verčianti juos
be paliovos žemintis prieš turtingus aukotojus, kad tik pelnytų vyskupo
palankumą, yra pagrindinis Kirilo valdymo bruožas. Rusų stačiatikybės apogėjumi
ir naujuoju Rusijos stačiatikybės simboliu tapo „Pagrindinė Rusijos ginkluotųjų
pajėgų Bažnyčia“ (taip ji oficialiai vadinasi). Baisios architektūros statinys,
liaudyje pramintas „karo dievo šventykla“. Patriarchas Kirilas savo tarnystės
pradžioje mėgo sakyti, kad Bažnyčia – tai žmonės, bet praktiškai paaiškėjo, kad
Bažnyčia – tai akmenys.
Geopolitikai. Dar visai neseniai Vladimiras
Putinas buvo laikomas puikiu strategu. Jis pasižymėjo neįtikėtinu gudrumu,
šachmatininko sumanumu. Savo politinėse kalbose jis mažai kalbėjo apie Rusiją
ir Rusijos gyvenimą. Jam visada labiau patiko Rusijos vaidmuo pasaulio
politikoje. Šaudydamas į taikinius Sirijoje, jis gerėjosi, kaip pasaulis jį
laiko „svarbiu žaidėju“. Jis yra geopolitikas. Bent jau taip buvo iki šių metų
vasario mėnesio.
Patriarchas Kirilas stengiasi, kad Rusios
Bažnyčia atrodytų tokia pat rimta Ortodoksų Bažnyčių šeimoje. Nors ką
demonstruoti lyg ir neturi. Pagrindinis Rusios Bažnyčios koziris buvo tariamas
faktas, neva Rusija yra didžiausia ortodoksų šalis pasaulyje. Žinoma,
praktikoje tai nėra tiesa. Tačiau kovodamas dėl „kanoninių teritorijų“ ir
įtakos patriarchas Kirilas sugebėjo susipykti ir nutraukti eucharistinę
bendrystę su seniausiomis ir autoritetingiausiomis Ortodoksų Bažnyčiomis. 2021
m., Aleksandrijos patriarchatui pripažinus Ukrainos Bažnyčią, jis netgi bandė
plėstis į Afriką. Apskritai invazija buvo nesėkminga, tačiau jos dėka šiandien
visi supranta, kad rusų stačiatikybės interesai aprėpia visą pasaulį. Neįsivaizduojamas
degimas idėja „apaštalauti“.
Apie tai, ką patriarchas Kirilas sąmoningai ar
nesąmoningai nukopijavo iš Vladimiro Putino, būtų galima rašyti dar daug, bet
galbūt verta pabaigai pasakyti pagrindinį dalyką. Vladimiras Putinas susipyko
su visu civilizuotu pasauliu, per tris mėnesius sudavė triuškinantį smūgį
Rusijos ekonomikai, pavertė šalį marginalia valstybe, nužudė dešimtis
tūkstančių ukrainiečių ir rusų, įskaitant moteris, senelius ir vaikus, ištrynė
Ukrainos miestus iš žemėlapio ir amžiams supykdė ukrainiečius ir rusus.
Istorikų nuomone, jo vardą dabar prisimins greta Stalino ir Hitlerio. Gyvenimo
pabaigoje jis atvedė savo vaiką, didžiąją šalį, į visišką moralinį bankrotą ir
aklavietę.
Patriarchas Kirilas padarė tą patį su Rusios
Ortodoksų Bažnyčia, jis įrašė ją į istoriją gėdos rašalu. Palaimindamas Bučos
žudikus ir egzekutorius, palaikydamas nepagrįstas žmogžudystes, jis pavertė ją
visų atstumtąja, nuvedė į aklavietę. Tokia aklavietė yra natūrali, kai Bažnyčia
savo tikėjime ir praktikoje nustoja vadovautis Evangelija ir pradeda gyventi „žmonių
pasakojimais“ bei šio pasaulio galingųjų interesais.
Ar tai reiškia, kad viskas prarasta? Ne. Visos
aklavietės anksčiau ar vėliau tam tikra kaina įveikiamos. Taip, kaina bus
didelė.
O ką daryti Bažnyčios žmonėms? Tiems, kurie
negali eiti į bažnyčias, kuriose ukrainiečių žudynių ideologas vadinamas „tėvu“
ir „švenčiausiuoju patriarchu“? Galbūt prisiminus skandalingus grupės DDT
vokalisto Jurijaus Ševčiuko žodžius, kad „Tėvynė – tai ne prezidento užpakalis“,
tą patį galima pasakyti ir apie mūsų Bažnyčią. „Bažnyčia – tai ne...“.
Visi mes, išgyvenantys dabartinę krizę, labai išsiilgome krikščionybės, sekančios Kristaus mokymu. Tai reiškia, kad ji netrukus sugrįš.
Ruslanas Jarockis – vienas ortodoksas.lt autorių, savanorių iniciatyvos „Afrikos vaikai“ vadovas.