Kas tas Orentijus Kampusas, paminėtas pranešime apie G. Sungailos išmetimą is kunigystės?
Orentijaus
Kampuso byla Estijoje
Kad sužinočiau apie Orentijų, teko atlikti
nedidelį tyrimą. Paieškos sistemose apie kun. Orentijaus išmetimą iš dvasininkų
luomo galima rasti tik du straipsnius rusų kalba, kurie yra už paywall'o, t.y. reikia sumokėti, kad
būtų galima juos perskaityti. Tačiau ir ten informacija tik bendro pobūdžio.
Negausu informacijos ir žiniasklaidoje estų kalba.
Susisiekus su Estijos ortodoksų bendruomenė,
pavyko estų kalba gauti įsaką apie Orentijaus Kampuso pašalinimą, taip pat
susipažinti su pačiu Orentijumi. Žinoma, jo byla turi mažai panašumų su
mūsiške.
Balandžio mėnesį mes buvome atleisti, kas – savo
prašymu, kas – be prašymo, iš kunigiškų pareigų. Pakalbinti žiniasklaidos
atsakėme, kad, mūsų nuomone, tai yra represijos už tai, kad kritikuojame
patriarcho Kirilo moralinę paramą Rusijos agresijai Ukrainoje. Vyskupija neigė,
kad tai – represijos, apkaltino mus šmeižtu, taip pat teigė, kad seniai „rengėme
sąmokslą“ prieš mūsų vyskupą ir be jo palaiminimo pakeitėme jurisdikciją (perėjome
į Konstantinopolio patriarchatą). Iš tikrųjų, nebuvo ne tik jokio sąmokslo, bet
iki šiol nesame pakeitę jurisdikcijos, nesame perėję į Konstantinopolio
patriarchatą, todėl kaltinimai absurdiški, bet svarbu juos išgirsti,
palyginimui su Estijos įvykiais.
Estas Orentijus Kampusas buvo ne Maskvos, o Konstantinopolio
patriarchato Estijos Apaštališkosios Ortodoksų Bažnyčios kunigu. Be šios
Bažnyčios, Estijoje taip pat veikia Maskvos patriarchato Bažnyčia. Paties Orentijaus
žodžiais, jis pradėjo kritikuoti Konstantinopolio patriarchato vyskupus už tai,
kad šie nenutraukia bendravimo su Maskvos patriarchato vyskupais. Šiuo pagrindu
jis nustojo minėti savo vyskupą
pamaldų metu, kas kanonų teisėje prilyginama schizmai. Jis taip pat sakė rašęs viešus
laiškus – iš spaudos žinome, kad tai buvo laiškai Estijos ekumeninei Bažnyčių
tarybai ir Estijos valdžiai, kuriuose kun. Orentijus reikalavo pašalinti
Maskvos patriarchatą iš ekumeninių organizacijų ir uždrausti jo veiklą šalyje. Orentijus
taip pasikarščiavo, kad viešai sakė, jog visa „krikščionių Bažnyčia nuvylė
pasaulį“.
Orentijaus teiginiai sutampa su oficialiu
Konstantinopolio patriarchato Estijos Bažnyčios Šv. Sinodo įsaku. Įsake kaip
išmetimo iš kunigų luomo priežastis nurodami Konstantinopolio patriarchato
Estijos Bažnyčios statuto §4.31 ir §2.2 straipsnių pažeidimai, t.y. viešas
kalbėjimas Estijos Bažnyčios vardu, valdžios ir kitų krikščionių Bažnyčių
kritika (kas pagal vietinį statutą yra vyskupų prerogatyva), atsisakymas minėti
savo vyskupą ordinarą. Tik tame kontekste remiamasi 39 apaštališkuoju kanonu (kuris
draudžia vyskupo prerogatyvoje esančius veiksmus daryti be vyskupo žinios) ir
II-ojo Visuotinio susirinkimo 6 kanonu (kuris baudžia už melagingus kaltinimus
vyskupo atžvilgiu).
Orentijus pažeidė 39 apaštališkąjį kanoną
kalbėdamas Estijos Bažnyčios vardu, ką vietinis statutas leidžia tik
metropolitui, ir įsikišdamas į Estijos Bažnyčios santykius su valdžia bei į
tarpbažnytinius santykius su Maskvos patriarchatu, į metropolito prerogatyvas. 6
kanoną jis pažeidė apkaltindamas savo Konstantinopolio patriarchato vyskupą
koloboravimu su Maskvos patriarchatu ir, tokiu būdu, karo Ukrainoje rėmimu. Kadangi
jis nustojo minėti savo vyskupą pamaldų metu, kanoninės tvarkos pažeidimas yra
akivaizdus.
Mūsų
byla Lietuvoje
Tiems, kas yra įsigilinęs į mūsų bylą,
skirtumai taip pat turėtų būti akivaizdūs. Pirmiausia, mes niekada nenustojome
pamaldų metu minėti savo vyskupo ordinaro – metropolito Inokentijaus, o po
atleidimo iš pareigų, paklūsdami tvarkai, tiesiog netarnavome. Antra, mes nėjome
aktyviai į žiniasklaidą, o pirma
buvome atleisti iš pareigų (faktiškai – nubausti), o tik tada tuos faktus paviešinome, ir ne kaip Bažnyčios atstovai, o kaip
represuotieji kunigai. Visi mūsų veiksmai visada buvo reakcija į Maskvos
patriarchato veiksmus mūsų atžvilgiu.
Su valdžia mes irgi niekada nebendravome kaip
Bažnyčios atstovai, tik kaip privatūs piliečiai, jokių veiksmų imtis prieš
Maskvos patriarchatą neraginome. Tiesą pasakius, metropolito Inokentijaus
apskritai nekritikavome, visuomet kritikavome tik patriarchą Kirilą. „Šmeižtu“
mūsų atveju pavadinta būtent tai, kad paviešinome patriarcho Kirilo poziciją,
kurią kiekvienas gali perskaityti jo pamoksluose, ir pasakėme, kad Lietuvoje
yra dvasininkų, pritariančių šiai pozicijai (taigi, „šmeižtu“ ir „melu“
vadinamas teiginys, kad yra dvasininkų, pritariančių patriarcho pozicijai)...
Galop, skirtingai nei Orentijus,
nekritikuojame nei Kristaus Bažnyčios kaip tokios, nei kitos Bažnyčios, kuriai nepriklausome, bet kritikuojame Maskvos
patriarchatą, kuriame ir esame. Ir, žinoma, joks Maskvos patriarchato statutas
nedraudžia Maskvos patriarchato dvasininkams kritikuoti savo institucijos ar kaip
privatiems asmenis kreiptis į valdžios institucijas (kas greičiau būdinga radikalioms
sektoms, o ne tradicinėms religijoms).
Kodėl Lietuvoje
prisimintas Orentijus Kampusas?
Taigi, menkai žinomo Orentijaus Kampuso
atvejis pasako daugiau apie Maskvos patriarchatą Lietuvoje, nei apie mus.
Pirmiausia pasako, kad iškilus Konstantinopolio patriarchato atsiradimo
Lietuvoje tikimybei, greičiausiai buvo pasitelkti konsultantai iš Estijos Maskvos
patriarchato Bažnyčios. Bernardinai.lt jau balandžio mėnesį rašė, kad „Maskvos
patriarchato veiksmai Lietuvoje atkartoja Ukrainos scenarijų“ ir tame straipsnyje
atspėjo daugelį tolimesnių Maskvos patriarchato žingsnių. Tiesa, pasirodo, scenarijus
perimtas ne iš Ukrainos, bet iš Estijos, kur buvo tokie patys įvykiai, kaip
Ukrainoje. Bet vargu ar mūsų vietiniai kunigai išmoko estų kalbą ir pradėjo
intensyviai domėtis Estijos Bažnyčios gyvenimo aktualijomis, panašiau, kad
atsirado konsultantai, jau taikę šias politines technologijas Estijoje.
Antra, iš Orentijaus paminėjimo galime numanyti, kaip yra šmeižiami išmestieji kunigai tikinčiųjų akyse. Turbūt pasakojama, neva kunigai nepatenkinti pačia Kristaus Bažnyčia, reikalauja uždrausti Maskvos patriarchatą, kaltina metropolitą Inokentijų, kad šis remia karą Ukrainoje. Žinoma, visa tai yra melas, dar viena politinė technologija, siekianti supriešinti išmetamus kunigus su jų buvusiais parapijiečiais.
Paskutinis žodis
Maskvos patriarchato Vilniaus ir Lietuvos vyskupiją kompromituojantys dalykai yra ne tai, ką kalba išmetami kunigai. Visą Maskvos patriarchatą iš tikrųjų kompromituoja patriarchas Kirilas, Lietuvos cerkvėse vadinamas „mūsų didžiuoju ponu ir tėvu“. Ne išmetami kunigai, o patriarchas Kirilas dieną po prekybos centro Ukrainoje susprogdinimo kalbėjo žiniasklaidai: „Tai, kas dabar vyksta, yra teisinga, nors mūsų kelias ir nėra lengvas. Turiu omenyje ne tik tai, kas vyksta [šalies] viduje, bet ir išorės kontūre. Visa tai iš mūsų tautos reikalauja labai stiprios vienybės, visų jėgų konsolidacijos“ (iš susitikimo su prezidento atstovu Pietų federalinėje apskrityje birželio 27 dieną).