Kas yra Jėzaus malda? Kas yra Jėzaus maldos pamaldos?
ATSISIŲSTI PDF
Maldos tikslas
Malda kambarėlio
tyloje
Jėzaus maldos
pasauliečiams
Jėzaus maldos
pamaldos
Jėzaus maldos
pamaldos
Šiais
neramiais laikais išgirdę žodį „meditacija“ žmonės dažniausiai galvoja apie
tolimuosius Rytus. Pamirštama, kad žodis „meditacija“ – lotyniškas ir kad krikščionybė
turi labai seną meditacijos tradiciją, kylančią iš Psalmės žodžių: „Viešpaties
Įstatymą mąsto (meditabitur) dieną ir naktį“. Kviečiame susipažinti su
krikščioniškųjų Rytų meditacijos praktikomis.
Turinys:
- Maldos tikslas
- Malda kambarėlio tyloje
- Jėzaus maldos pasauliečiams
- Jėzaus maldos pamaldos
Maldos tikslas
Šventieji Tėvai pataria
stengtis neprarasti
ryšio su Dievu visą dieną. Apaštalas mus skatina: „be paliovos melskitės!“ (1
Tes 5, 17), taip pat: „be paliovos Jo veido ieškokite!“ (1 Kr 16, 11).
Tai daryti mes galime paprasta malda. Viešpats moko mus
išlikti paprastais: „kas nepriima Dievo karalystės kaip kūdikis, neįeis į ją“
(Lk 18, 17). Maldyno maldos yra skirtos tam, kad iš Šventųjų Tėvų pasimokytume,
kaip teisingai melstis. Tačiau dienos bėgyje turėtume nesibodėti ir tiesiog
pabendrauti su Dievu savais žodžiais, o taip pat paprašyti Jo užtarimo:
„Viešpatie, padėk“, „Viešpatie, palaimink“, ar tiesiog padėkoti: „Ačiū, Dieve“.
Tėvai moko, jog pati geriausia malda, kurią galime
naudoti dienos bėgyje, yra vadinama Jėzaus malda:
·
„Viešpatie Jėzau
Kristau, Dievo Sūnau, pasigailėk manęs, nusidėjėlio/nusidėjėlės“ (slaviška
forma)
arba
·
„Viešpatie Jėzau
Kristau, pasigailėk manęs“ (graikiška forma)
arba
·
„Mano Jėzau“
(reta graikiška forma)
ir
kt. variantai
Maldoje paminime garbingąjį Dievo vardą, kuris yra
piktąjį gąsdinantis malonės šaltinis, išpažįstame savo nuodėmingumą, Kristaus
Dieviškumą. Ši trumpa malda, pasakyta iš visos širdies bet kurią laisvą
akimirką, laukiant autobuso stotelėje, einant į darbą ar panašiai, gali
ženkliai pakeisti mūsų dieną.
Taip pat maldą galime papildyti kreipdamiesi užtarimo į
savo šventąjį globėją ir Dievo Gimdytoją: „Šventasis [vardas], melski už mane
Dievą“, „Švenčiausioji Dievo Gimdytoja, gelbėki mus“ ir kt.
Tai yra „paprastasis“ maldos skaitymo būdas, kurio
tikslas – nuolatinis buvimas Dievo akivaizdoje. Tačiau turbūt esate girdėję,
kad ortodoksai skaito maldą ir kitu būdu, užsidarę kambarėlyje, laikydami tarp
pirštų maldos virvytės mazgelius. Tokio skaitymo tikslas yra toks pats –
susibūti su Dievu ir buvoti Jo akivaizdoje visą dieną, tačiau šioji intensyvi
malda yra pamatas maldai dienos bėgyje (šv. Ignatijus Briančianinovas sako, kad
melsdamiesi pavieniui mokomės susikaupimo, kuris naudojamas tada, kai jau
nebesame vienatvėje).
Malda kambarėlio
tyloje
Rytų maldos tradicija labai pabrėžia širdies tylos
(hesychijos) prasmę. Yra toks palyginimas apie tai, kas yra hesychija: Kartą
vienas jaunas vienuolis tyliai stovėjo. Prie jo priėjo senolis ir subarė: „Tu
visą dieną plepi ir plepi! Ar bent vieną minutėlę patylėsi?“. Kitą dieną
jaunasis vienuolis priešingai, visą dieną bendravo su žmonėmis. Tačiau priėjęs
senolis pasakė: „Šaunuolis, šiandien tu tyli“. Istorija moko, kad širdies tyla
nėra lūpų tyla.
Jėzaus malda yra svarbiausias ortodoksų vienuolių
ginklas. Kiekvienas vienuolis iškilmingai tarsi ginklą iš vyresniojo dovanų
gauna komboskini (čiotki), maldos
virvytę („skaitlius“) su mazgais Jėzaus maldai skaičiuoti. Jėzaus malda,
žinoma, nebūtinai turi būti skaičiuojama: kaip jau sakėme, ją galima skaityti
tiek metodiškai, celėje (kambarėlyje), kasdien numatytą skaičių kartą, galima
ją tiesiog kartoti kasdieną visur ir visada.
Hesichastinės maldos centras – Jėzaus vardas, apie kurį
Hermas „Ganytojuje“ sako: „Viešpaties Vardas didis ir galingas ir ant Jo
laikosi visas pasaulis“. Jėzaus vardu Šventajame Rašte išvarinėjami demonai,
gydomi ligoniai. Apie šv. Ignotą Antiochietį sakoma, kad jis nuolatos kartojo
Jėzaus vardą, o kuomet prieš kankinystę jo paklausė – „kur tavo Jėzus?“, jis
atsakė: „Jis mano širdyje“. Kai žvėrys suplėšė šį vyskupą ir pasirodė jo
širdis, visi pamatė stebuklą – ant širdies buvo užrašyta: „Jėzus“.
Malda dažnai garsėja su jomis siejamomis kūniškomis
praktikomis – kadangi žmogus yra ne tik siela, bet ir kūnas, kadangi kūnas
veikia ir sielos veiklą, tai vienuoliai turi kūniškas praktikas maldai.
Tradiciškai malda skaitoma tamsoje, užsimerkus, atsisėdus ant žemos kėdutės,
palenkus galvą ir nukreipus dėmesį į širdį, maldos ritmas gali būti derinamas
su natūralaus kvėpavimo arba širdies ritmu (taip pat skaitant maldą gali būti
daromos prostracijos). Tačiau nederėtų per daug apie tai galvoti, nei tai
bandyti, nes visa tai yra neesminiai dalykai. Malda yra ne technika, o
bendravimas.
Visa Jėzaus maldos praktika nuolat turi sugrįžti prie
principo „kas nepriima Dievo
karalystės kaip kūdikis, neįeis į ją“ (Lk 18, 17). Priešingu atveju
galime patekti į dvasinį paklydimą (prelest‘,
plane). Hesichastai sako: negalima netgi norėti tapti geru
maldininku. Tas kas nori tapti „geru Jėzaus maldos praktikuotoju“, jau
yra dvasiškai paklydęs.
Bendravimas Jėzaus maldai yra itin svarbus. Žodžiai „Viešpatie
Jėzau Kristau, Dievo Sūnau, pasigailėk manęs nusidėjėlio“ yra ne mantra, o kreipinys ir atgaila, todėl tam, kad jie būtų malda, turi
būti ištarti dėmesingai, turi būti ištarti kaip kreipinys ir turi būti ištarti
atgailaujant. Jėzaus maldos praktikos metu taip pat draudžiama ką nors įsivaizduoti ar kitaip mintyse statyti
kažką tarp savęs ir To, į Kurį kreipiamasi.
Vienuoliai skiria skirtingus maldos lygius. Pirmiausia
eina lūpų malda, žmogus turi nesigilinti į sudėtingesnį mokymą, pozicijas ir
kvėpavimus, o tik tarti Jėzaus maldą lūpomis. Tuomet lūpų malda pereina į proto
maldą, kai jau ne tik tariami žodžiai, bet ir išlaikomas dėmesys, teisingai
veikia protas (jis pasidaro tyras). Aukščiausioji maldos stadija – kuomet ima
melstis širdis (tada pasiekiama tokia širdies ramybė ir tyla, kad žmogus
meldžiasi netgi tada, kai nieko Dievui nesako nei lūpomis, nei protu). Apie šią
būseną sakoma, kad „protas nusileidžia į širdį“ ir visa žmogaus asmenybė yra
suvienijama širdyje. Ir vėl skaitydami šias gilias tiesas prisiminkime žodžius:
„kas nepriima Dievo karalystės kaip kūdikis, neįeis į ją“ (Lk 18, 17).
Malda remiasi šiomis Šv. Rašto vietomis:
·
„Atsiverskite (metanoiete),
nes prisiartino dangaus karalystė“ (Mt 3,2)
·
„Iš tiesų sakau jums: jeigu neatsiversite ir
nepasidarysite kaip vaikai, neįeisite į dangaus karalystę.“ (Mt 18,3)
·
„Kas nepriima Dievo karalystės kaip kūdikis, neįeis į ją“
(Lk 18, 17)
·
„Melsdamiesi nedaugiažodžiaukite kaip pagonys“ (Mt 6,7)
·
„Be paliovos melskitės“ (1 Tes 5,17)
·
„Be paliovos budėkite“ (Ef 6,18)
·
„Kai tu panorėsi melstis, eik į savo kambarėlį ir
užsirakinęs melskis savo Tėvui, esančiam slaptoje, o tavo Tėvas, regintis
slaptoje, tau atlygins.“ (Mt 6,6) (celė, arba kambarėlis, suvokiami tiek
pažodžiui, tiek kaip žmogaus širdis)
·
„Melsdamiesi nedaugiažodžiaukite kaip pagonys; jie
tariasi būsią išklausyti dėl žodžių gausumo.“ (Mt 6,7)
·
„Nejaugi Dievas neapgintų teisių savo išrinktųjų, kurie Jo
šaukiasi per dienas ir naktis, ir delstų jiems padėti?“ (Lk 18,7)
·
„Dievas Jį išaukštino ir padovanojo Jam vardą, kilniausią
iš visų vardų, kad Jėzaus vardui priklauptų kiekvienas kelis danguje, žemėje ir
po žeme ir kiekvienos lūpos Dievo Tėvo šlovei išpažintų: „JĖZUS KRISTUS YRA
VIEŠPATS!“ (Fil 2,9-11)
Ir
daugybe kitų...
Jėzaus maldos
pasauliečiams
Įvykus
industrializacijai ir visuomenei įžengus į postindustrinę interneto epochą,
gyvenimo sąlygos radikaliai pasikeitė. Lyginant su viduriniais amžiais, labai
išaugo žmonių vidutinė gyvenimo trukmė, žmonės vis ilgiau mokosi ir vėliau
kuria šeimas, miesto struktūra sukuria daugybę progų veltėdystei ir vienatvei.
Dirbti laukuose mums nereikia, grįžę namo turime ir šildymą, ir vandenį, ir
visus kitus patogumus, didelę dalį laiko praleidžiame keliaudami į darbą ar iš
jo. Miesto sumaištyje, veltėdystės tuštumoje ir vienatvėje atsirado ir naujas
susižavėjimas tyla bei kontempliatyvumu, kurio daug kas ieško Rytų pagonybėje.
Atsakydami į šiuos
iššūkius ortodoksų vienuoliai pasiūlė savo lobį – Jėzaus maldą – pasauliečiams.
Ir anksčiau, nuo pat XIV a., būdavo pasauliečių, ypač aukštuomenės atstovų,
kuriuos vienuoliai mokydavo melstis Jėzaus malda. Šiandien Ortodoksų Bažnyčioje
šis pasauliečių judėjimas įgijo masinį pobūdį.
Teisingiausias būdas
mokytis Jėzaus maldos, kaip ir visko ortodoksų tradicijoje – turėti dvasios
tėvą, kuris pats tai praktikuoja daugybę metų. Nesant galimybei rasti tokį
dvasios tėvą, mokytis galima iš Šventųjų Tėvų raštų. Bet didžiausias mokytojas
yra praktika.
Vienuoliai sakydavo:
„Užsidaryk į celę ir ji visko tave išmokys“.
Visgi, šv. Simeonas Naujasis Teologas sako, kad tik labai maža mažuma
gali visko išmokti iš savo sielos santykio su Dievu. Dauguma be Bažnyčios
vedimo (dvasios tėvo ar Šventųjų Tėvų) atsiduria baisiame dvasiniame paklydime.
Jėzaus maldos
pamaldos
Jėzaus maldos pamaldos
– tai puikus būdas pradėti Jėzaus maldos kelią. Šių pamaldų metu yra balsu ir
lūpomis skaitoma Jėzaus malda. Paprastai vienas žmogus skaito maldą garsiai,
stovėdamas, kiti – prisijungia tyloje. Kas tam tikrą skaičių maldų, pvz. kas
100 skaitytojas gali pasikeisti.
Prieš pradedant Jėzaus
maldą, skaitomos įprastos įžanginės maldos (Dangaus
Valdove... Švenčiausioji Trejybe.. Tėve mūsų...). Po jų paprastu balsu
(vienatvėje rečitatyvu ji neskaitoma niekada, bendruomenėje gali būti išimčių)
pradedama Jėzaus malda. Lengvesniam sekimui galima kas 10 maldų įterpti
kreipinį į Dievo Gimdytoją, šventuosius arba „Tėve mūsų“.
Tai – pati
paprasčiausia, lūpų malda, kuri nuoširdžiai skaitoma Dievui. Svarbiausia, kad
dalyvaujantieji pamaldose žinotų bent jau pagrindinius Jėzaus maldos principus:
jos pamatas yra atgaila ir tyras
protas (draudžiama įsivaizduoti vaizdinius). Nors pradedančiajam
nerekomenduojama per daug rūpintis dėl nesiblaškymo (paprastai pradedantysis
negali ilgai išlaikyti dėmesio, ir tai normalu, dėmesys įgyjamas žingsnis po
žingsnio), visgi derėtų stengtis bent tyčia nekelti savyje neteisingo proto
veikimo (vaizdinių kūrimas) arba neteisingo širdies veikimo (kitų, ne atgailos
jausmų kūrimas savo širdyje). Maldos vaisius yra dvasinė ramybė, meilė,
džiaugsmas, nuolankumas, tačiau šį vaisių įgauna tik Šventosios Dvasios
apvalyta ir perkeista širdis. Nereikia nei norėti tapti geru maldininku, nei
tikėtis dvasinių dovanų, nei tikėtis Dvasios vaisiaus – Jėzaus malda nėra
technika, o Dvasios dovanos nėra nuopelnai. Šie nurodymai gali skambėti
paradoksaliai, tačiau jie pasidaro daug aiškesni praktikoje.
Dievas yra Asmuo (Trys
Asmenys). Tarpasmeninis meilės santykis niekada negali būti paremtas technika,
būtinybe ar dalykiniais mainais – jis paremtas laisve. Švenčiausiosios Trejybės
Perichoresis besisukantis meilės „šokis“,
kurio metu Asmenys persmelkia vienas kitą, atvaizduotas šv. Andriejaus Rubliovo
nutapytoje ikonoje, vaizduoja laisvėje vykstantį santykį, į kurį per Viešpatį
Jėzų Kristų, atsidūręs Viešpaties laisvės Dvasioje, gali būti įtrauktas
įtikėjęs nusidėjėlis. „Melskitės Šventojoje Dvasioje!“ (Jud 1,20)
Viešpatie
Jėzau Kristau, Dievo Sūnau, pasigailėk mūsų, nusidėjėlių.