Bažnytiniai Naujieji metai

Adomo sukūrimas
Šiandien, rugsėjo 1-ąją dieną pagal Julijaus kalendorių (rugsėjo 14-ąją - pagal Grigališkąjį) Ortodoksų Bažnyčia švenčia Naujuosius metus. Tai - liturginių metų pradžia, Ortodoksų Bažnyčios švenčių ciklo pradžia. Metai prasideda rugsėjo 1-ąja, nes, pasak Bažnyčios Tėvų, tądien Edeno sode pradėjo darbuotis Adomas. Tai - žmonijos pradžia (kai kurie Bažnyčios Tėvai skaičiuoja ją kovo mėnesį).

Šie metai - 7523 nuo Adomo arba nuo pasaulio sukūrimo (t.y. nuo sukūrimo pabaigos, kai buvo sukurtas pirmasis žmogus). Šitokia skaičiavimo sistema - nuo Adomo sukūrimo - buvo sukurta Senojo Testamento laikais ir egzistavo Bizantijos imperijoje iki jos žlugimo 1453 m., o Rusijos imperijoje ši metų skaičiavimo sistema tebebuvo naudojama iki 1700-ųjų metų, kai ją panaikino Petras I. Tiesa, Bažnyčia šiuos metus sekė ir po to, kai politinės valdžios šio skaičiavimo atsisakė. Ir mūsų dienomis metus nuo Adomo galima sutikti bažnytiniuose dokumentuose ir įrėžtus kertiniuose bažnyčių pastatų akmenyse.


Vilniaus šv. Paraskevės cerkvės akmuo, skelbiantis, jog bažnyčia pastatyta 6883 m. nuo Adomo. Užrašas - senosios slavų kalbos skaitmenimis (raidėmis)
Alternatyvus, dabar paplitęs skaičiavimas nuo Kristaus gimimo buvo sukurtas VI a. po Kr. Šv. Dionisijus Mažasis apskaičiavo Kristaus gimimo datą (5504 m. po A.) ir Romos Bažnyčia perėjo nuo Anno Mundi (pasaulio metų) prie Anno Domini (Viešpaties metų) sistemos. Tuo tarpu Konstantinopolyje dar ilgai buvo ginčijama tiksli Kristaus gimimo data, todėl laikytasi tradicinės, senosios sistemos.

"Pasaulio sukūrimo" data šioje sistemoje yra paskaičiuota pagal Senojo Testamento pranašų ir patriarchų gyvenimo metus. Ši atskaitos sistema pakeitė senąją, pagonišką, kuri skaičiavo pasaulio metus ab urbe condita (nuo [Romos] miesto įkūrimo). Kadangi Bažnyčios Tėvai gerai žinojo, jog išskaičiuojamos pasaulio sukūrimo datos skiriasi mazoretų tekstuose ir Septuagintoje, bei šio klausimo tyčia ypatingai nenagrinėjo, o klausimas neliečia moralės ar tikėjimo tiesų, tai pačios skaičiavimo sistemos ir datos prasmingumas yra diskutuotinas.

Komentarai

Populiarūs šio tinklaraščio įrašai

Kuo skiriasi ortodoksų ir katalikų dvasingumas? (Ortodoksų perspektyva)

Elgesio cerkvėje taisyklės

Šv. Serafimas Sarovietis apie teisingą dvasinį gyvenimą